Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, May 28, 2017

Hogere machten verhinderen zijn vertrek

"De huismeester zal de lift zo open komen doen", dat is het einde van een lange reeks technische storingen, die het sterven van mijn vader begeleiden. De geachte bloglezer zal het toch niet geloven, zelfs niet als Keesjemaduraatje het schrijft. Sommige bovennatuurlijke verschijnselen kan je beter niet opschrijven, om niet voor gek te worden versleten. Toch is het allemaal waar gebeurd.

Een week geleden valt de TV van mijn moeder plotseling uit. Geen zender meer te krijgen en de knoppen van de afstandsbediening veroorzaken nog meer chaos. Het is een aankondiging van de ongeregeldheden die ons nog staan te wachten.

Mijn vader raakt afgelopen zondag in coma en ligt op sterven. Onmiddellijk daarna doet de telefoon het niet meer. Geen signaal. "Zal ik de router even op nieuw opstarten?" vraag ik aan mijn moeder.  " Ik geloof dat ik helemaal geen router heb", is het verbaasde antwoord.

Het sterven is nabij. Ook nu houdt mijn vader zich aan de Bijbelse numerologie. Hij ligt precies drie dagen te vechten tegen de naderende dood. De dominee moet opgebeld worden. Helaas is het mobieltje van mijn moeder stuk. Geen leven meer in te krijgen.

We googlen de dominee en  komen bij een centrum voor levensvragen in Diemen uit. Ik bel op, maar in het centrum hebben ze nog nooit van de dominee gehoord. "Maar hij staat bij jullie op de website" , probeer ik nog. "Maar wij kennen hem niet", is het korte antwoord.

Na het intreden van de dood, bellen we Nathalie van de uitvaartverzorging. Die is helaas onbereikbaar, vanwege een uitvaart. Dat kan gebeuren. Gelukkig komt haar lieve collega Eveline naar ons toe. We dragen mijn vader op een baar naar de lift. De verzorgers staan in twee rijen voor de laatste groet. Als we met mijn vader op de baar in de lift staan, gaat de deur van de lift open en dicht. Steeds maar weer. Dan willen de verzorgers weer aan het werk gaan, maar dat kan niet, als de deur zich weer opent. Het lijkt wel of de technische apparaten mijn vader niet willen laten gaan.

Met veel moeite hebben we uiteindelijk het lichaam in een lijkauto getild en rijden naar het appartement van mijn moeder. De overige familieleden staan al een tijdje klaar om mijn vader op te wachten. Helaas kunnen we niet verder want de lift is kapot. "De huismeester zal de lift zo open komen doen".

Eindelijk ligt hij daar in het zijkamertje opgebaard. Het is te warm en er moet een airconditioner komen. Helaas is de buis te kort. Nu staat de airconditioner op een strijkplank en de buis steekt uit het bovenraam. Belt mijn moeder mij op: "Ik kan mijn goeie goed niet strijken, want de strijkplank is nergens te vinden."

2 comments:

Unknown said...

Allereerst van harte gecondoleerd met het overlijden van uw vader. Het moet voor jullie een wonderlijke ervaring zijn geweest om zoveel verstoringen van een gewone gang van zaken te moeten ervaren. Wel heel bijzonder dat het heengaan van uw vader met deze eigenaardigheden lijkt samen te vallen.
Ik wens u veel sterkte toe voor de komende tijd.
Hartelijke groet, Siem

Erica said...

Beste Kees, ik wil je ook hartelijk condoleren. Ik heb bij het overlijden van mijn vader ook rare dingen meegemaakt, maar daar is hier de plek niet voor. Kennelijk wilde hij nog niet sterven. Ik wens jou en je familie veel sterkte toe.