Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Monday, April 11, 2011

Antisemitische Cartoons in Kranten

Manfred Gerstenfeld hield gisteren een lezing op het symposium "Is antisemitisme uitroeibaar?" van de Federatie Nederlandse Zionisten. Hij toonde cartoons  uit gerenommeerde kranten. Dat Syrische-, Saoudi-Arabische- en Iraanse kranten regelmatig antisemitische cartoons opnemen, dat weten we wel. Maar de Noorse- en Griekse kranten kunnen er ook wat van. Zelfs de Guardian neemt soms cartoons met antisemitische elementen op. Wat zijn antisemitische elementen?  De Joden voorstellen als bloeddrinkers. De mythe van de kinderetende Jood. Joden voorstellen als moordenaar van Jezus Christus. Het stereotype van de rijke geldzuchtige Jood. De oorlog in Gaza op één lijn stellen met de Holocaust. Israelische premiers als SS-er afbeelden. Een hele rij van cartoons waarin Israelische premiers als vampiers worden afgebeeld. Dubbele standaarden hanteren, zodat wat Israel doet altijd als erger wordt afgebeeld dan wat andere landen doen. Delegitimatie, wat inhoudt dat het recht op bestaan van Israel wordt ontkend.  Het komt allemaal in cartoons voor.

Er werden geen cartoons uit Duitsland en Nederland vertoond. Volgens Manfred Gerstenfeld zijn er heel weinig Nederlandse antisemitische cartoons te vinden. Toch kon een bezoeker van het symposium vertellen dat er juist eergisteren een cartoon van Jos Collignon in de Volkskrant stond waarin een Israelische premier zegt: "Wir haben es nicht gewusst" en waarin de raketten die Hamas op Israel afschiet worden beantwoord met totale vernietiging. In de volgende lezing wordt de cartoon misschien wel opgenomen.


 



Collignon_volkskrant_09-april-2011 
Op de krant staat: Washington Post, Goldstone, Ik heb het niet geweten.
Jos Collignon, Volkskrant, 09-04-2011

22 comments:

Harm Schouten said...

Jos Collignon is een verzuurd linksmensch, het enigste verschil met Adriaan Soeterbroek is dat je om Collignon nog wel eens kan lachen, van Soeterbroek wordt ik alleen maar misselijk.

Michael Jacobs said...

Legitimatie [...] wordt ontkent. <<~~ dit moet zijn "ontkend"

Dorith said...

Geschreven door Froukje (Shulamit) Noot die woont in Beer Sheva

Lieve vrienden,

Dit wordt meer een nieuwsbrief.

Zoals jullie al weten van de kranten zijn er weer veel onrusten met Gaza. Alles wordt zo geschreven, dat die mensen zo moeten lijden en dat Israel toch maar steeds weer begint met het doden van hun arme bevolking.

Over wat hier gaande is wordt geen woord gerept.


Op 23 febr. j.l. ging 's avonds om 21.30 de sirene. Er werd een raket op Beer Sjeva afgeschoten.We hebben dan een minuut om naar onze schuilplaats te komen..We wachten daar tot we de boem horen en kunnen dan weer verder gaan met de schrik in de benen. Deze raket viel niet z over bij ons vandaan. Gelukkig geen slachtoffers, maar veel materiele schade aan huizen en auto's en mensen in shock naar het ziekenhuis.

Op 23 maart j.l. 's morgens om 5.30 ging de sirene weer. Met de schrik uit bed naar de schuilplaats. Deze raket viel echt bij ons om de hoek. Een persoon gewond, vele in shock en heel veel schade aan huizen en alles wat daar bij hoort.

Op dezelfde dag 's morgens om 9.30 weer de sirene. Ik was toevallig bij de dokter en gingen we daar met allemaal in de schuilkelder. Weer een raket. Wat een onrust. Deze keer was deze in open veld gevallen. Maar de schrik zit je toch weer in de benen.

Nu van vrijdag op zaterdagnacht (8/9 april) om 00.30 de sirene.

We sprongen uit bed naar de schuilplaats. We wachten weer tot we de boem horen. Van slapen kwam niet veel en om 03.00 ging de sirene alweer. Steeds dezelfde ceremonie. Uit bed en naar de schuilplaats.

Jullie zien, dat dit ook geen leven is.

In het weekend zijn er meer dan 100 raketten van allerlei makelarij op ons afgeschoten.

Wat ze in Gaza doen is hun raketten afschieten in plaatsen waar de gewone bevolking woont. Als wij dat terug schieten blijft het niet uit, dat ook deze mensen gedood worden.

Ons leger kan niet anders. Ze zijn er om ons te verdedigen en te beschermen.

Vrede zal er zo nooit komen als Gaza maar door blijft gooien met zijn raketten.

Dit is geen vrolijke brief, maar ik wilde jullie dit toch laten weten.

Als jullie dit in een of andere krant willen zetten hebben jullie mijn toestemming.

Hart.gr. Froukje

Louisa said...

Lieve Frouk, Dorith, in Nederland hebben "we" besloten dat Israël stout is en de Palestijntjes lief zijn.

Zo simpel ligt de zaak, de Palestijnen worden geloofd en de bevolking van Israël niet, of maar ten dele.

Heel veel sterkte !

Manja Angel said...

Dit is inderdaad geen leven.
En laat men er eens aan denken wanneer de wereld ach en wee roept als Israel een schip met hulp goederen richting Gaza onderschept
In plaats van voedsel en andere noodzakelijke eerste levensbehoeften in te kopen, voor de arme bevolking in Gaza, kopen ze voor veel geld dure raketten en sturen die dan richting Israel en als het
Israelische leger dan wat terug doet krijgt de bevolking in Gaza nog eens de volle laag
Maar daar schijnt niemand wakker van te liggen

Koppejan said...

De oorlog in Gaza op één lijn stellen met de Holocaust. Israelische premiers als SS-er afbeelden.

Eh Keesje, dat mag dan onsmakelijk zijn maar antisemitisch?
b.v. George Bush werd ook regelmatig afgebeeld als Hitler of Satan of vampier, dus waarom zouden ze zich inhouden als het om een jood gaat.

keesjemaduraatje said...

@Koppejan: Ik dacht al: wanneer komt de opmerking dat het allemaal moet kunnen. Maar jij stelt nu de vraag en je krijgt antwoord.
Door de oorlog in Gaza (1400 doden) op één lijn te zetten met de Holocaust, doe je twee dingen.
Ten eerste maak je de Holocaust minder erg, want je vindt 1400 doden hetzelfde als miljoenen doden, dus daardoor worden de miljoenen doden minder erg. Dat noemen ze in Duitsland "Verunglimpfung der Tatopfer" en dat is daar verboden.
Ten tweede zeg je dat de Joden hetzelfde zijn als nazi's , daarmee zet je ze op één lijn en dus zeg je: het zijn zelf ook niet zulke lieverdjes en daardoor beledig je de 6 miljoen vermoorde Joden van de WOII.
Je geeft de slachtoffers namelijk mede schuld.

Daarom is het vergelijken van George Bush met Hitler weliswaar niet kies, niet eerlijk en historisch belachelijk, maar nog vergeeflijk, terwijl het vergelijken van een Israelische premier met een SS-er bedoeld of onbedoeld antisemitische trekken in zich bergt en daarom moeten we dat voorkomen en uitbannen.

Kritiek op Israel moet natuurlijk altijd kunnen, mits het geen eenzijdige kritiek is. In de bedoelde cartoon worden de 50 raketten per dag die op Sdrot vallen als rotjes voorgesteld, terwijl de bombardementen op Gaza als "Totale Vernichtung" worden voorgesteld.

Louisa said...

Kees, aan de taalfouten die je maakt kan ik zien dat je emotioneel bent.
Cool down.
Ik ken het probleem.
En besef dat het zinloos is, ik verwijs naar de uitstekende posts (waarom toch altijd dat verdomde Engels)van Paardestaart.

Juist, Manja.

Painted Bird said...

Ik ben het geheel met je reactie eens Kees. Maar in tegenstelling tot Louisa ben ik minder onder de indruk van Paardestaart, die ook graag aan de nazi's mag refereren, alleen gaat het dan om moslims. Mag ik je de eerlijke vraag stellen je daar ook eens over uit te spreken? Vooral zou ik willen weten wat je überhaupt van dergelijke vergelijkingen vindt, ongeacht om wie het gaat.

keesjemaduraatje said...

Ik zeg zelf niet meer zo gauw dat iemand antisemiet is omdat het iedere discussie onmiddelijk blokkeert.
Volgens mij zegt Paardestaart, die ik overigens persoonlijk ken en die ik zeer waardeer, af en toe dat de islamitische ideologie met de nazi-ideologie te vergelijken is. Of ze moslims met nazi's vergelijkt dat heb ik zelf niet kunnen waarnemen.
Mijn mening daarover: Je kan iedere totalitaire ideologie met die van de nazis vergelijken. Dus ook die van de Sovjet-Unie en die van Iran.

Als ik bij de luchthave Eindhoven een pand moet zoeken dan roep ik ook dat de stedebaoukundigen die dit hebben ontworpen "fascisten" zijn. Als ik bij Papendorp Utrecht de weg naar de brug moete vinden en ik rij er drie keer net langs maar niet erheen, dan vind ik dat"fascistisch". waarvan acte.

Louisa said...

Geverfde Vogel, je bent een slapjanus, een figuur die niet kiezen kan, een schijtluis en ga zo maar door.
Je hengelt al een hele tijd naar dit antwoord en ik geef je dit.
En wat je daar van vindt laat mij koud.
Einde verhaal.

Louisa said...

En nog even terug naar de brief van Dorith.
Want daar gaat het om en de bewoners van de Negev, zoals Beer Sheva.
Dat was dus de boodschap van Dorith en Shulamit Noot.
En vervolgens gaan we elkaar weer te lijf, hiero in Nederland.

Laten we maar concluderen dat wij hier in Nederland het belangrijker vinden op welke wijze we hier positie kiezen dan daadwerkelijk een keuze maken en iets te doen.
Lekker ruziemaken, zeiken enzovoorts.
Ik zal jullie iets zeggen wat jullie niet zullen geloven: zelfs in de Senaat speelt dit gezeik, want ik heb daar een lijntje.
En dat is niet Anja M.

Louisa said...

Ik antwoord mezelf: het is geen lijntje coke, het is een heel onschulduig lijntje, waaruit blijkt dat we allemaal langs elkaar heen leuteren....

Painted Bird said...

En dan ben ik toch zo hardnekkig te zeggen wat ik daar van vindt. Wat daarin einde verhaal is bepaal jij net zo min als ik. Ik vond je altijd wel redelijk symphatiek. Ergens nog steeds wel.

Maar tegelijkertijd ben je een warhoofd vol tegenstrijdigheden. Wie zegt dat ik niet kan kiezen? De keuze is al heel lang geleden gemaakt. Pro-Israel zonder enige schijn van twijfel. Die twijfel is er enkel onder mensen die kritiek verwarren met anti zijn.

Dat jij niet wenst te begrijpen dat mijn zorg over Israel oprecht is begrijp ik best. Jij, en ook Paardestaart zitten vol slecht verborgen haat en hebben geen enkele mogelijke nuance in jullie mening over moslims. Oorlogszuchtig tuig is het, allemaal uit op een totale oorlog tegen 'ons'. Bang moeten we zijn, vechten moeten we, strijden voor onze beschaving. Je bent een doodsbang mens Louisa en je overschreeuwt jezelf. Elke kritiek op Israel maakt een mens fout, in kritiek op moslims is elke mogelijke Godwin geoorloofd. Dat ik hier geen cheerleader sta te zijn maakt me geen vijand van Israel maar iemand die niet geloofd in een kunstmatige creatie van meer vijanden dan nodig. Iemand die schijt heeft aan jouw haat en jouw angst. En bovenal iemand die Israel en de wereld zich niet in weer een nieuwe onnodige oorlog wil zien storten.

Zo minachtend jij en compadres over moslims denken stuit me tegen de borst. En als Godwins dan toch mogen, het doet me ook ergens aan denken.

Painted Bird said...

Dank voor een eerlijk antwoord. Om te beginnen zegt het me natuurlijk niets wie je al dan niet persoonlijk kent en welke waarde ik daar dan aan zou moeten hechten. Niet onwaarschijnlijk is Paardestaart in het dagelijkse leven een prima vent, zelf val ik offline ook best wel mee. Hier moeten we het echter met woorden doen en alleen aan de hand van die woorden kan ik een mening over iemand hebben. En dan constateer ik dat je wel erg gemakkelijk doet wanneer je hebt over 'vergelijken'. Dat is niet wat Paardestaart doet, die stelt gelijk. Een weinig subtiel verschil.

Om je laatste alinea kan ik alleen maar grijnzen ;) Zo ken ik er velen en zelf komt het woord fascistisch niet snel bij me op in Nederland maar ik gebruik equivalenten waar ook wel wat op af te dingen valt. Wel is het natuurlijk zo dat dergelijke gedachten flauwekul zijn en op niets en niemand specifiek gericht. Ben jij weleens een moslim op straat tegengekomen en dacht je toen spontaan 'fascist'? Heb je wel eens zonder enige nuance gezegd dat alle moslims fascisten zijn? Dat niet extreme moslims niet bestaan? Nu, je nieuwe vrienden vinden en zeggen dat wel. Op jouw blog. En daar zit volgens mij een levensgroot verschil.

keesjemaduraatje said...

@PaintedBird: je bent een zuiger

Painted Bird said...

Daar zal ik het logische antwoord op achterwege laten. Mag je zelf invullen. Ik heb je niet lang geleden iets toegezegd en zal me er aan houden.

keesjemaduraatje said...

@Painted Bird: vier woorden "je bent een zuiger" en je gooit de handdoek al in de ring. Had ik het maar veel eerder gedaan. Je schrijft me een email waarin je mij verwijt dat ik "er een levenshobby van maak, bijeenkomsten van andersdenkenden te verstoren". Dat is gewoon kwaadsprekerij.Ik verstoor nooit bijeenkomsten van andersdenkenden. Je komt hier alleen om te zeiken en zaniken. En je stelt zelf niets voor.

vanhetgoor said...

Als een tekenaar een jood schetst dan is dat niet direct een daad van anti-zionisme (om jodenhaat maar weer eens bij de nieuwe naam te noemen) soms is een plaatje met een joodse minister president alleen maar een plaatje, soms zit er niets anders achter dan wat het is. Ik moet toegeven dat ik bij het zien van dit plaatje (wat ik voor het eerst zag overigens) moest denken dat dit toch wel een echte Godwin is. De pose en de gok maken dat dit plaatje niet onder doet voor het eerste en het beste cartoon dat in het duizendjarige rijk is geproduceerd. Maar misschien is dit ook mijn persoonlijke beleving.

Als iemand geen verborgen en verdrongen gevoelens van anti-zionisme (ja, ja, jodenhaat dus) in zich heeft, dan moet het toch mogelijk zijn om een jood te tekenen inclusief de gigantische gok om het type belachelijk te maken. Als je iemand accepteert namelijk dan kun je ook grappen met hem maken, en grappen over hem maken. Zelfs grappen ten koste van hem! Het was Max Tailleur zelf die steeds grappen maakte over zijn eigen joodse neus, waarom mag dan op de plaatje van die Israëlische MP geen gigantische gok staan met een klein minister-presidentje er onder?

Ik weet niet of Collignon aan de verkeerde kant staat. Misschien is het onze eigen overgevoeligheid die maakt dat wij een gewoon plaatje dat niet specifiek tegen de "besneden medemens" is gericht te zien als zodanig!

Louisa said...

Geverfde Piet, wil je zo vriendelijk zijn noch mij, noch Paardestaart als en doodsbang mens te omschrijven ?

Daarmee ga je ver buiten je boekje.
Alleen een psychiater kan mij dat etiket opplakken en zelfs dat is discutabel.

En ik wens van jou ook niet het etiket"warhoofd vol tegenstrijdigheden" opgeplakt te krijgen, want dat is iets wat ook op jouw kop geplakt kan worden.

Noch jij, noch ik hebben een diploma van een Universiteit Medische Geneeskunst, Psychiatrie, maar ik heb dezen wel in mijn vriendenkring.
(Geen dreigement hoor, deze vrienden hebben een beroepsgeheim).

Overigens: dat filmpje achter jou met klezmer: is dat slijmerij, of gewoon een rookgeordijn ?
Bah, bah en nog eens bah !

Louisa said...

Zeg, is die geverfde Piet niet gewoon die "Ge",van de NS er die zelfs niet in staat is om de treinen op tijd te laten rijden en op deze manier laat blijken ontspoord te zijn ??

Philippine said...

Heeft Jos Collignon ook een tekening gemaakt van wijlen Arafat en zijn gigantische gok?