Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Tuesday, July 20, 2010

Cloudy trends in ICT service

De neoliberale neiging alles out te sourcen wat niet 100% bij jouw core business hoort en het aanbod van snelle netwerken en handheld computer apparaten heeft geleid tot nieuwe ICT dienstverlening. De cloud doet zijn intrede in het ICT service land. Bedrijven die aan de cloud rage meedoen kunnen van de volgende fase van bezuiniging en innovatie profiteren. Bedrijven die blijven zitten waar ze zitten, qua dienstverlening, zullen verdwijnen. Wat doet dat met jou? Hoe moet jij daar als ICT dienstverlener op reageren?

"The Cloud" is geen technische vooruitgang of uitvinding, zoals Ethernet, HTML of HTTP, maar een service model. Alleen dát gebruiken en betalen wat je nodig hebt. (On Demand) Je hebt als bedrijf een webserver Cloud-computing-kitchen-sink nodig? Morgen heb je er één. Je hebt een emailsysteem voor 100 medewerkers nodig? Google stelt jou een eigen Gmail-domein inclusief bedrijfsadresboek ter beschikking. Je betaalt per gebruiker en het wordt gehost op de servers van Google. Een soort mega-hotmail-voor-jou alleen, quasi.

Grote bedrijven gaan daar nu massaal gebruik van maken. Er worden al volledige SAP-logistieke omgevingen als on-demand-service aangeboden. Jij kunt vanaf je werkplek of vanuit thuis of vanuit het terras er gewoon altijd, via internet bij. Grote kranten waarvan ik de naam nu niet kan noemen, hebben helemaal geen eigen mailservers meer. Komt allemaal uit "the cloud".

Het spreekt vanzelf dat de hele grote spelers zoals Microsoft, HP, Google, Amazon en IBM een enorme voorsprong hebben bij het aanbieden van Cloud-computing. Je moet namelijk enorme datacentra opzetten en het gehele dienstverleningsmodel moet ook op dit service-model afgestemd zijn. Het mag niet meer zo zijn, dat je een extra webserver besteld en dan 6 maanden moet gaan zitten wachten op de server die jouw service provider heeft besteld. De "time-to-market" is een beslissende factor in de huidige bedrijfsprocessen geworden. Ik wil die webservice nú en niet over 6 maanden. Waarvan acte.


Kan dat allemaal zomaar? Kan je zomaar alle bedrijfsapplicaties bij een bedrijf als Google of Microsoft onderbrengen en erop vertrouwen dat het allemaal goed gaat? Wie doet de backup? waar blijven mijn geheime bedrijfsgegevens? Voor banken is dit geen geaccepteerd servicemodel, maar voor hen kan je een eigen cloud bouwen. Al dan niet in hun eigen data center. De veiligheid is dan gewaarborgd. Een andere soort bedrijven waarbij het moeilijk is, zijn de knutselbedrijven. Die elke maand een nieuw feature erbij geprogrammeerd willen hebben. Je hebt bijvoorbeeld een emailsysteem en je wilt ook nog een een User Activity Tool waarin je kan zien wie er deze week van het systeem gebruik gemaakt heeft en je wilt ook nog even een tool waarmee je de gehele gebruikersgemeenschap in één keer kan spammen. (Massa-Mail-Tool). Dat wordt moeilijk.

Cloud-computing-1 Niet alle bedrijven kúnnen meegaan in deze trend van Cloud-Computing. Er zijn enorme investeringen in data center nodig en het gehele service model moet op de schop. Dat kan niet iedereen. Wat kunnen ze dan nog wel? Je kan alle standaard diensten door de Cloud laten leveren en je concentreren op de niche markt. Of je kan de interfaces naar de cloud gaan beheren. Er worden met LDAP of XML connecties van jouw magazijnsoftware naar de cloud gelegd en jouw bedrijf zorgt ervoor dat dat allemaal blijft werken. 

Een geheel andere mogelijkheid is, dat jij de toegevoegde waarde bij de standaard cloud diensten gaat leveren. Je houdt je niet meer bezig met de infrastructuur en serverbeheer, want dat wordt tegen die tijd in India en Polen gedaan. Je levert in de cloud en vanuit de cloud, de applicatiediensten die jouw klant van jouw wil afnemen. En op dat gebiedje ben je vakkundig en doe je alles wat de klant van jou vraagt. Voorbeeld: Je levert geen webserver aan een uitzendbureau, maar je levert gehoste uitzendbureau-applicaties. Van die dingen. Je gaat dus mee in het nieuwe service -model en je gaat er bovenop zitten, in plaats van met de grote cloud-aanbieders te gaan concureren.

En als jij nou net bij zo'n ICT infrastructuur bedrijf werkt? Ja dat is dan pech gehad. Ga er maar vanuit dat de eenvoudige banen in nog rapper tempo naar het buitenland gaan verdwijnen en als je mee wilt doen in de ICT rat race, dat je dan content of intelligentie moet bieden. Liefst allebei. 
In nauw contact en overleg met jouw klant. En daar hoort een service houding bij, die ik bij de meeste Telecom en ICT bedrijven nog niet zie. Maar dat is juist goed, want dan is daarmee nog geld te verdienen.

 



1 comment:

Anton said...

Alles goed en wel, maar wat wordt de rol van de overheid hierin???

https://www.internetconsultatie.nl/wetsvoorstel_versterking_bestrijding_computercriminaliteit