Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Friday, June 25, 2010

Hoe overleef ik Stephen R. Covey op het werk?

Allerlei "new age"-achtige therapie sessies geselen de kantoorhengsten die nog werk hebben. De bedrijven geven geen geld voor echte managementcursussen meer uit en daardoor krijgen de zelfhulpgroepen een kans. Er is altijd wel een goedbedoelende neuroot in de afdeling die een half-afgemaakt cursus "Reike" of "Neuro-linguistisch programmeren" in zijn la heeft liggen en die bereid is in de avonduren en zonder extra vergoeding, in je eigen tijd dus quasi, jouw ziel even door te lichten. God behoede ons.

Covey7_cirkels De "Zeven eigenschappen van effectief leiderschap" van Stephen R. Covey zijn nieuwe sterren aan het firnament, die ons middels semi-religieuze schnick-schnack tot ongekende hoogte in de cariere willen stoten. Ik was bij mijn HR-staf-manager ook aan het zeuren over meer verantwoordelijkheden en hoe het allemaal nu verder moest en daarom heb ik het allemaal zelf veroorzaakt. Hij luisterde aanvankelijk aandachtig. Stond toen op en begon op het bord tekeningen te maken over "cirkel van invloed" en "cirkel van betrokkenheid". "Als je er meer over wilt weten, dan kan je een cursus leiderschap gaan volgen." Nou dat leek me wel wat. Een leider heb ik altijd al willen wezen, maar ik was er tot nu toe nog niet aan toe gekomen. Nu zit ik tot december 7 avonden met andere kantoormensen van onbestemd allooi over onze eigen doelstellingen en dromen te praten. 

Dat ging meteen bij de allereerste sessie al bijna fout, want je moest vertellen op welke gebeurtenissen en processen je nou werkelijk invloed had en hoe jij je omgeving kon beïnvloeden. Het idee erachter is, dat hoe meer jij in staat bent de gebeurtenissen en mensen in je omgeving naar je hand te zetten, hoe meer je een leider bent. (Cirkel van invloed) Dat terwijl de mensen die geen leider zijn, zich overgeven aan verwerpelijke gedachtes zoals: "Dat moet het management maar beter regelen", "De hoge heren in Den Haag, die weten niet wat hier allemaal speelt", "Ik wil wel beter presteren, maar ze geven me geen kans". (Cirkel van betrokkenheid)

Daar moest ik even over nadenken. Ze gingen het hele rijtje af en na 20 minuten was ik eindelijk aan de beurt. Intussen had ik wel allerlei sterke verhalen moeten aanhoren over hoe verschrikkelijk invloedrijk die kantoorhengsten allemaal waren. Fok dat! Maar nu was ikzelf aan de beurt. Wat te zeggen?

Op het werk doe ik zwijgend mijn plicht en voer opdrachten in het kader van IT service verlening uit. Ik kan het niet eens aan mijn eigen vrouw uitleggen wat dat inhoudt, dus ga er maar vanuit dat het goed betaalt en ondoorgrondelijk is. Mij is nog nooit gevraagd ergens de manager van te worden. Daar zullen de "hogere heren van het management" heus wel een reden voor hebben gehad tot nog toe en waarschijnlijk hebben ze daardoor de firma voor nóg erger behoedt. We weten het niet. 

Covey8-3 Maar in de bloggerswereld geniet ik een zekere beperkt aanzien. Zo erg zelfs, dat een hooggeplaatst lid van de Tweede Kamer mij eens heeft toevertrouwd dat hij mijn weblog regelmatig leest. Meer kan een mens zich eigenlijk niet wensen. Misschien dat mijn theorie van de Driestatenoplossing voor het Midden-Oosten eindelijk doordringt tot de publieke opinie. Een eerste teken daarvoor is dat Geert Wilders laatst heeft voorgesteld het koninkrijk Jordanië om te dopen tot "Palestina" en daardoor het gehele Israelisch-Palestijnse conflict quasi in één keer en zonder bloedvergeten op te lossen. Je moet er maar opkomen en het is rechtstreeks gebaseerd op mijn Driestatenoplossing. (Deel Gaza in bij Egypte en voila) Tot zover mijn cirkel van invloed op de wereld politiek.  

Natuurlijk heb ik dat niet allemaal verteld, maar hing een verhaal op over de huidige moeilijke economische situatie en dat ik op het ogenblik elke opdracht aanneem die binnenkomt en geen verder eisen of verwachtingen heb. Nou dat was natuurlijk geheel fout. want "je moet van jezelf uitgaan". Tsjaa. Maar dat is misschien killing in deze tijd.

De volgende week ga ik zelf een voordracht houden en ik denk erover na het volgende filmpje te laten zien: http://www.youtube.com/watch?v=u5um8QWWRvo

1 comment:

Laceracion said...

Behoorlijk herkenbaar. Ik werk in een vrij klein bedrijf en waarvan de directie blijkbaar overtuigd is van het nut van HBDI, het Herrmann Brain Dominance Instrument. Dit is een soort profiel op basis van "kleuren" die gekoppeld zijn aan bepaalde persoonlijke eigenschappen. Blauw is rationeel, rood emotioneel en de rest ben ik (bewust) vergeten, want ik krijg er ernstige jeuk van.

Inmiddels dus een cursus gehad over "kleurrijk" communiceren aan de telefoon en een persoonlijkheidstest (geen psychologische! werd er hard geroepen) gehad met vragen zoals hoe je je pen vasthoudt en of je wel eens wagenziek bent. Op basis van dergelijke vragen wordt er dan een profiel gemaakt en heb ik nog een keer een persoonlijk gesprek met zo'n communicatiepipo in het bezit van een paarse broek (ja echt).

Ondertussen ondergaat iedereen dit gelaten, terwijl het waarschijnlijk bakken geld kost (HBDI is Amerikaanse meuk die onder licentie wordt verkocht). we de tijd wel beter kunnen besteden en ipv voetvolk er de laatste tijd alleen maar twee managers zijn bijgekomen en we het stervensdruk hebben.

BTW: Waarom kan je het niet laten om het in deze post toch weer over Israel te gaan hebben? Het komt nogal obsessief over als je in een anderzijds degelijk artikel toch weer met je stokpaardjes aankomt.