Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Sunday, July 27, 2008

Barbeque in Trier

Door Keesjemaduraatje
Het Chinese meisje had gevraagd of we kwamen barbequen, maar opeens begon het te stortregenen. Mijn vrouw zei al, dat ze er niet heen wou, nu het zo regende, maar het Chinese meisje wist ons ervan te overtuigen dat we toch moesten komen, omdat er al zoveel eten was ingekocht en omdat de andere gasten al op ons zaten te wachten.

De vriend van het Chinese meisje heeft al eerder een grote indruk op ons gemaakt, omdat hij zich heeft ingeschreven voor de studie wis- en natuurkunde in Nijmegen. Bovendien kan hij dansen en gitaarspelen en hij werkt in een bejaardenhuis. En dat allemaal vrij goed of perfect. Daar kan natuurlijk een gewoon mens niet tegenop. Toen ik dan ook begon uit te leggen dat Psychologie geen wetenschap is en dat het nog maar de vraag is of de sociale vakken Culturele Antropologie en Sociologie een wetenschappelijke basis hebben, maakte dat geen grote indruk. Ik moest dus met iets meer inhoudelijks komen.

Chinese_food_3 Intussen begon mijn vrouw die naast me zat, mij tegen te spreken en je begrijpt natuurlijk wel dat ik daar helemaal niet tegen kan. Toen ik dan ook aan het uitleggen was dat de Nederlandse taal geen dialect van het Duits is, maar dat de Nederlanders hun taal in de Middeleeuwen, door middel van handelsroutes op de Oostzee, naar Duitsland gebracht hebben, kwam dat helemaal niet goed over. Volgens mijn vrouw stamt de Nederlandse taal af van een "Frankische Sprache" en is dus helemaal niet verwand aan het Nord-Deutsch.
Ik zeg tegen haar: "Laat mij maar even aan de andere kant zitten en laat mij maar even met die aardige Chinese mevrouw uit Rotterdam praten." Er waren namelijk op het feest van het Chinese meisje ook nog twee Chinese studenten Controlling en Logistics uit Rotterdam en een Chinese studente Elektrotechniek van de TUE. En met die Chinesen hadden we tot dan toe helemaal niet gesproken.

Ik kom zo aan de praat met de moeder van het Chinese meisje en de studente Controlling en opeens zegt de moeder van het Chinese meisje: "We zouden toch nog een keer in Trier het geboortehuis van Karl Marx bezoeken". Dat klopt. Dat hebben we beloofd. Dat waren we van plan en eigenlijk moeten we dat ook nog een keer doen.

Zo kwamen we op het thema communisme en de invloed van Karl Marx op China. Je weet dat het heel vreemd is, maar dat je het zo gek niet kan bedenken, of ik kan het thema wel op het thema Karl Marx brengen. Ook al was het deze keer niet mijn schuld. We praten zo een een beetje heen en weer en besluiten dat het de komende Herfstvakantie zover is. Bezoek aan Trier inclusief bezoek aan het geboortehuis van de grote Duitse filosoof. Ik ga weer Karl-Marx-wijn voor mijn communistische buurman meenemen en we gaan ook weer een paar Karl-Marx T-shirts op de kop tikken. Deze keer wil ik trouwens ook het hele museum zien.

Opeens zegt de Studente Controlling naast me: "Ik ben op de universiteit lid van de Communistische Partij geworden." Een grote kakafonie van Chinese klanken, vragen en opmerkingen was het gevolg. Ik verstond er helemaal niets meer van. "Kan je even ondertitelen? " vroeg ik aan het Chinese meisje. Ja dat viel nog niet mee, maar uiteindelijk kwam het er op neer dat de andere aanwezige Chinezen het een vreemd idee vonden, dat iemand lid van de Communistische partij werd en dat het nog maar de vraag was of ze nu nog de Verenigde Staten kon bezoeken.

"Je kan altijd nog zeggen dat je broer jouw aanmelding voor het lidmaatschap heeft ingevuld", zei ik tegen de studente Controlling.

 

No comments: