Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, August 15, 2007

Le Surplus

Door Keesjemaduraatje
Ik had het mijn zoon inderdaad beloofd, maar we waren al vrij moe en we wilden ook weer niet te veel geld uitgeven. Toch bleef hij aandringen en de vrouw met de zes Jaguars zei ook nog eens tegen mij, dat als je een zestienjarige jongen iets beloofd, je dat ook moet doen. Dus daar gingen we, naar "Le Surplus", de militaire dumpzaak in Valence, die we vanaf de weg hadden gezien en herkend aan het vliegtuig dat op het erf van het bedrijf opgesteld stond.
Le_surplus

We kwamen binnen en we keken onze ogen uit. Grote rijen met bakken gevuld met militaire kleding, uitrusting en andere dumpartikelen. Afgedankte apparaten uit het militaire bedrijf. Wapens. Ik wilde nog zo'n slagwapen, dat door de Franse politie wordt gebruikt en waarbij twee veren, met een loden knop op het einde uit een handvat schieten en waarmee je iemand op zijn hoofd kan slaan, kopen. Maar dat zou ook weer geen goed voorbeeld voor mijn zoon zijn, dus dat heb ik niet gedaan. Er waren ook allerlei kleren met interessante opschriften, zoals FBI en Securite, erop. Je kon er eigenlijk een heel leger mee uitrusten.
Intussen was mijn zoon doorgelopen naar achteren en paste een pilotenuniform van de RAF (Royal Air Force). Ik wilde een pukkel kopen en hij kocht ook nog een militaire jas en een tas. De remmen gingen goed los, toen mijn zoon de verzameling vlaggen aan de muur zag hangen. Hij wilde absoluut de Japanse oorlogsvlag kopen. Maar ja, hoe zeg je dat in het Frans. Weliswaar hebben we de afgelopen drie jaar al bloed zweet en tranen gezweet door de achterlijke Franse lessen en de verschillende werkwoordsvormen die hij moest leren, maar we wisten niet of die kennis ook in een Franse Militaire Dump van pas kwam.
Hij liep helemaal naar voren en opeens komt daar een enorme Franse volzin uit zijn mond, die zijn weerga in de Nederlands-Franse toerisme-industrie niet kent: "Il y a un drapeau Japon, la bas, en derriere et je voudrais bien acheter ca." Ik moest me even vasthouden, omdat ik dacht dat hij had gezegd: "Er steekt een Japanse vlag in uw achterste, die ik wil kopen", maar het bleek allemaal juist te zijn. Niemand lachte en de Franse Veteraan liep naar achter om de Japanse oorlogsvlag te overhandigen.
We keerden tevreden huiswaards, met ongeveer 100 Euri aan militaire prullaria op de achterbank. Uh "en derriere" enzo.
Helmen

No comments: