Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Saturday, August 04, 2007

Citaten van Golda Meïr

Golda Meïr (1898 – 1978) was een Israëlische politica:

  • "Mozes heeft ons 40 jaar lang door de woestijn gesleept om ons te leiden naar de enige plek in het Midden-Oosten zonder olie."
  • "Er zal geen vrede zijn in het Midden-Oosten totdat de Arabieren meer van hun kinderen houden dan ze de Joden haten."
  • "Er was niet zoiets als Palestijnen, die hebben nooit bestaan. Voor 1948 waren wij de Palestijnen."
  • "Ik kan eerlijk stellen dat de vraag over het welslagen van een onderneming mij nooit heeft bezig gehouden. Als het een goede zaak was, was ik voor – ongeacht de mogelijke gevolgen."
  • "Een leider die zijn land zonder aarzeling de strijd instuurt, is het niet waard om een leider te zijn."
  • "Wij vieren geen overwinningen. Wij vieren het als er een nieuw soort katoen groeit, of als er aardbeien bloeien in Israël."
  • "Wees niet nederig. Zo geweldig ben je niet."
  • "Ik kan je niet zeggen of vrouwen beter zijn dan mannen, maar ze zijn in ieder geval niet slechter."
  • "Zij die niet met hun hele hart kunnen huilen, kunnen ook zeker niet lachen."
  • "We kunnen het jullie vergeven dat jullie onze zonen gedood hebben, maar we kunnen het jullie nooit vergeven dat jullie ons gedwongen hebben jullie zonen te doden."
    • Vlak voor de vredesbesprekingen tussen Egypte en Israël tegen de Egyptische president Anwar Sadat
  • "Men kan geen handen schudden met een gebalde vuist."

    Goldameir
Informatie afkomstig van http://nl.wikiquote.org Wikiquote NL.
Wikiquote NL is onderdeel van de wikimediafoundation.

Een intelligente lezeres van dit weblog vroeg mij, waarom ik de foto van Golda Meir op mijn weblog heb staan. Ik moest bekennen dat ik geen boek van haar gelezen had en dat mij ook geen citaten te binnen schoten die ik nu even kan oplepelen en waarvan je zegt: " ja, wat een bijzondere vrouw".
Het is gewoon het thema "Vrouw wordt premier van Israel. Kom daar in Nederland eens om"
Ze was in ieder geval teleurgesteld. want Golda Meir daar was toch iets mee. Zesdaagse oorlog ofzo. Ik kon dat ook niet meteen uit mijn hoofd vertellen, maar Golda was, heb ik nu nagelezen in ieder geval geen premier van Israel tijdens de Zesdaagse Oorlog, maar wel tijdens de Jom Kippoeroorlog.

No comments: