Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Tuesday, September 05, 2006

Het gaat hier om Mensen !!

Door Keesjemaduraatje
Ik kom er niet om heen. Vandaag is het verkiezingsprogramma "Het gaat om Mensen",van D66 uitgekomen en jullie weten dat ik lid ben van die partij. Dus ga ik ook hier bespreken wat de mening van D66 over "het lijden van het palestijnse Volk" is. Dat ziet er heel aardig en redelijk uit, maar mij gaat het nog niet ver genoeg.

Kijk maar eens naar dit fragment:
Dialoog en onderhandeling.
Nederland moet in het Midden-Oosten zich niet eenzijdig uitspreken voor één van de partijen maar dialoog en onderhandeling stimuleren. Hierbij moet Nederland meer ambitie tonen bij de oplossing van het conflict tussen Israël en de Palestijnen. Nederland moet illegale wapenhandel in het Midden Oosten aan de kaak stellen en lokale organisaties ondersteunen in hun strijd voor meer vrouwenemancipatie en democratie.


Je ziet duidelijk dat er een groepje aan tafel gezeten heeft en allerlei versies besproken heeft en dan zit er zo'n muts bij die zegt: "De Vrouwenemancipatie wordt helemaal niet genoemd." Ja, dus dat er Israelische burgers worden opgeblazen dat is niet zo erg, maar dat er vrouwen worden onderdrukt op de Gazastrook, daar moeten we iets van zeggen. En bovendien: waarom zou je je niet voor één partij mogen uitspreken? Als we voor vrijheid en democratie zijn, dan is het toch wel logisch dat we Israel steunen, dacht ik? Of heeft Hamas ook wel een beetje gelijk? En zo ja, waar welk stukje van het Hamas-manifest bergt dat kleine splintertje waarheid in zich?

En wat vinden jullie van het volgende fragment uit het Verkiezingsprograma: "Het gaat om mensen":

Geen muren
Ongelijkheid en uitsluiting zijn nu een voedingsbodem voor burgeroorlogen en terrorisme. Wij zijn tegen de westerse hypocrisie en bemoeizucht die leiden tot oorlogen als in Irak. Aan zulke oorlogen willen we niet meedoen. We zijn tegen nieuwe muren, zoals tussen Israël en Palestina, die de bewegingsvrijheid beperken. Maar ook de denkbeeldige muren tussen landen die lid willen worden van de EU en lidstaten die hen buiten willen sluiten. En wij willen de misstanden aanpakken waar we allemaal van weten en (indirect) bij betrokken zijn. Zoals Guantànamo Bay waar mensenrechten met voeten worden getreden. Ondertussen bedreigen mensen met fundamentalistische wereldbeelden, vaak religieus vermomd, onze vrijheid. Hun ergste vijand is onze open samenleving. Hun grootste succes zou zijn dat wij uit angst onze vrijheden beperken en onze overtuigingen
opgeven. Dat kan en mag nooit zo zijn.


Volgens mij zijn haatideologiën de oorzaak voor terrorisme en burgeroorlogen en de oorlog in Irak is niet ontstaan door de hypocrisie van het westen, maar doordat de diktator Sadam het westen heeft uitgedaagd door een spelletje te spelen met westerse waarnemers die naar vernietigingswapesn kwamen zoeken. De muur in Israël is inderdaad betreurenswaardig, maar er is wel een goede reden voor het bouwen ervan. Namelijk dat de Palestijnse haatzaaiers niet wilden stoppen met het uitvoeren van zelfmoordaanslagen. sinds de bouw van de muur is het aantal zelfmoordaanslagen sterk verminderd.

Ik vrees dus dat we nog een paar discussies moeten voeren binnen de Partij.

2 comments:

Wim Nusselder said...

Hoi Kees,

Waarom niet én "ongelijkheid en uitsluiting" én "fundamentalistische wereldbeelden" (oftewel "haatideologieën") als oorzaken van terrorisme en burgeroorlogen zien? Ik neem aan dat ook jij in je studie enige scepsis over monocausale verklaringen hebt meegekregen.
Die vrouwenemancipatie vind ik ook niet zo vreselijk urgent in zo'n tekst en de verklaring van de oorlog in Irak vind ik ook niet helemaal bevredigend, maar verder kan ik me er aardig in vinden. Met name die term "uitsluiting" in een internationale context kan ik erg waarderen. Die ben ik in andere partijprogramma's nog niet tegengekomen.

Groetjes,

Wim

Frans Groenendijk said...

"Ik vrees dus dat we nog een paar discussies moeten voeren binnen de Partij"
Dat is wat eufemistisch gesteld hé?