Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Tuesday, January 24, 2006

Den Haag

mooie stad achter de duinen
door Keesjemaduraatje

vandaag ben ik in Den Haag om visa op te halen bij de Indiase Ambassade. Helaas waren er om 10.30 s'ochtends 25 wachtenden voor mij en kon ik het formulier alleen afgeven. Ophalen kan pas om 15.30 uur. Die mensen hebben in ieder geval alle tijd. Een hippievrouw in de wachtkamer zei tegen me: "dan kunt u meteen leren los te laten". Fijn dan. Dus ben ik nu veroordeeld tot 5 uur Den Haag en ik moet zeggen: "tot nu toe valt het erg mee". Ik ben nu in de bibliotheek en de man in de coffee corner begon al een praatje en de dame van de Internetbalie begon ook al met mij te praten. Komt dat doordat ik alles "zo lekker los kan laten" en er ontspannen uitzie, of zijn de Hagenezen echt zo aardig? Ik denk toch wel het laatste.

Intussen laat het "lijden van het Palestijnse volk" mij niet los. Ik reed net namelijk langs de Palestijnse Ambassade en het viel me op dat er helemaal geen zandzakken voor de deur liggen. Bij heel veel ambassades en consulaten zijn veiligheidsmaatregelen van kracht. Maar de grootste terroristische vereniging kan ongestoord haar visa en paspoorten uitschrijven. Hoewel ik betwijfel of er veel mensen heen gaan. Zelfs Anja zal nu toch wel terugschrikken voor een bezoek, nu er in de Gazastrook, zoveel buitenlanders gegijzeld worden?

Eind Februari ga ik dus naar Mumbai en ik zal live verslag uitbrengen van de zegeningen van de globalisering. Ik moest nog wel even op een formulier van mijn werkgever motiveren waarom ik met het vliegtuig ging en geen "different ways of transport" prefereerde. Dan kan je natuurlijk schrijven dat de boot vol was, maar dat is een soort van humor die misschien niet meteen begrepen wordt.

5 comments:

Steady Freddy said...

Hou je ons ook op de hoogte over de enorme verschillen van rijkdom en armoede in India. Ik denk dat je erg zal moeten wennen namelijk, vooral de eerste dagen. Als je in een taxi of riksja door de straten rijdt en er links van je kinderen in de goot kakken terwijl je rechts wordt ingehaald door een Rolls. Als je meemaakt hoe mensen uit de hogere kasten de lageren uitkafferen en kleineren, etc... Raar land, maar wel enorm mooi en heerlijk eten.

oppie said...

kees, guess what. deze jongen mag eind feb. naar Dubai. wel maar 2 dagen daar, maar goed.

keesjemaduraatje said...

ja ook leuk. Ik heb de visa nu gekregen. Dat was een heel gedoe. Ze waren de paspoorten kwijt.

willem said...

Geduld is een schone zaak.
Soms stinkt het echter.
Als je de deksel van de doofpot haalt.

pascalle said...

Ben beneiuwd naar je verhalen, ik heb vandaag een powerpoint presentatie doorgestuurd gekregen met allemaal fotootjes van de mensen die bij de helpdesk in india werken, 20 dezelfde lachende gezichten naast hetzelfde bord met bedrijfslogo erop. Ik blijf het enorm inefficient vinden om voor een probleem met een printer die naast me staat all the way naar india te bellen zodat zij aan de mensen die 1 verdieping onder mij zitten kunnen vertellen dat ze het probleem op moeten lossen... ben erg benieuwd hoe het er echt aan toe gaat daar.