Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Wednesday, December 28, 2005

Merkel is OK

door KeesjeMaduraatje

ik zit dus nu in een internetshop op het Noord-Duitse platteland te internetten (1,50 /Stunde) en zie dat het bezoekersaantal van de geachte Keesjemaduraatjesweblog-reaguurders dramatisch is gezakt naar 15 bezoekers per dag. Komt dat door het Kerstbestand tussen de Meulenbeltse hordes en Keesjemaduraatje? Dat jullie denken: dan kijk ik maar niet meer? Of is iedereen vrij en kijkt normaal gesproken alleen op het werk in het weblog? We weten het niet.

De heerschappij van Angela Merkel als Bundeskanzler blijkt erg mee te vallen. Ze heeft vrede gesloten met Blair en de Europese begroting weer op gang geholpen. De gijzelaarster in Irak is vrij, dat is ook een verdienste van Merkel, schijnt het. Maar die gijzelaarster wil wil terug naar Irak. En de economie schijnt weer iets aan te trekken. Dat komt niet door Merkel, maar ze profiteert ervan.

Verder niets dan negatieve verhalen hier in "Landkreis Diepholz" . De schoenfabriek sluit, de meubelfabriek is al gesloten. Mercedes ontslaat 8000 mensen in Bremen. Allemaal erg. De "flexibiliserung der Arbeit" is dankzij de sterke positie van de vakbonden hier nog niet doorgezet en je vraagt je af en toe af of dat wel goed is. Misschien moeten ze toch meer dienstverlening gaan doen in plaats van te hopen op industriele arbeidsplaatsen.

Mijn Mumbai avontuur wekt veel vragen op over globalisering, die hier geheel negatief gezien wordt. Veel arbeidsplerkken gaan weg en er komt niets voor terug. Dat zie ik in Nederland toch anders. Daar komen veel hooggescoolde banen ervoor terug. Je moet dan wel hooggeschoold zijn. Dat dan weer wel.

anti-Amerika
Verder is de sfeer hier uitermate Anti-Amerika. Duitsland heeft ook geen troepen naar Irak gestuurd en door de recente CIA-schandalen wordt de anti-stemming nog verder opgezweept. Het lijkt wel of we weer terug bij af zijn, namelijk tijdens de Vietnam protesten. Mijn schoonvader vergeleek de propaganda van Bush zelfs met de Hitlerjugend. Hij kan het weten zou ik haast willen zeggen. Maar dat er ook een democratie wordt gevestigd in Irak en dat de terroristen juist veel meer met nazis vergeleken kunnen worden. Dat gaat er hier niet in. Dan wordt ik glazig aangekeken., Raar alös je bedenkt dat de democratie hier 60 jaar geleden door de Amerikanen is opgebouwd. Inclusief heel vooruitstrevende Grondwet.

Kerstbestand
Mijn Kerstbestand met de Meulenbeltadepten werpt vruchten af. De Palestijnen gaan nu elkaar aanvallen. Nauwelijks trekken de Israelis zich terug, zakt de samenleving als een pudding in elkaar, door het wegvallen van een vijand. Dus ik hoef er niet over te zeggen. Kijk naar het Journaal zou ik zeggen. In Duitsland is de Tagesschau tenminste nog pro-Israel, dus ik kan hier genoeg informatie krijgen.

Ik wens de verblijvende reaguurders en weblogkijkers een gezegend uiteinde toe. Tot een strijbaar volgend jaar

No comments: