Disclaimer

De bijdragen aan het maatschappelijke debat, zoals op dit blog gepubliceerd, zijn bedoeld als ondersteuning van het recht op vrije meningsuiting. Mocht u desondanks in uw eer of goede naam aangetast worden, of nog erger dat u door deze teksten gekwetst wordt, lees dan eerst even de bijgaande disclaimer.

Friday, November 25, 2005

Wiegel en Hirsi Ali

door KeesjeMaduraatje

een bevriende weblogster vroeg mij commentaar te leveren op de jongste ruzie binnen de VVD tussen Hans Wiegel en Ayaan Hirsi Ali. Bezoekers en reaguurders van dit weblog weten dat ik een aanhanger van Ayaan Hirsi Ali ben en niet snel iets negatiefs over haar zal zeggen. Ayaan Hirsi Ali heeft de bevlogenheid van Jeanne d'Arc en de oprechtheid van een een Martin Luther King. Het is ook niet moeilijk te raden wat het gevolg zal zijn als de VVD haar nu laat vallen. Nu wordt ze nog zo goed en zo kwaad als het gaat beschermd door de politie. Als ze geen lid van de Tweede Kamer zal zijn, kan ze beter zo snel mogelijk uit Nederland vertrekken. De VVD zal geen hand uitsteken om haar te helpen, net zo min als ze iets voor Salman Rushdie gedaan hebben. Net zo min als ook maar één VVD-er zich voor de afschaffing van de apartheid heeft ingezet. Zelfs de val van het ijzeren gordijn is niet aan de liberalen te danken. Je vraagt je eigenlijk af wanneer de VVD ooit wél iets heeft gedaan voor de mensenrechten of de vrijheid van meningsuiting.

In 1975 vroeg ik Hans Wiegel wat hij vond van de schending van de mensenrechten op Oost-Timor, in verband met de levering van een fregat aan Indonesië. Wiegel antwoordde dat hij zich van geen mensenrechtenschending in Indonesië bewust was. Als het bedrijfsleven maar winst kan maken, dat is het standpunt van de gemiddelde VVD-er en zeker van Hans Wiegel.

Nu zijn multi-nationals bezig op grote schaal in China te investeren. Dat de mensenrechten in China elke dag geschonden worden, dat interesseert ze niet. Toch zal er ooit een reactie komen op deze lakse houding ten opzichte van de vrijheid en mensenrechten.

Bij Hirsi Ali is het net andersom, ze heeft principes over vrijheid en mensenrechten en die draagt ze consequent uit. Iedereen die haar nu onderuit probeert te halen, zal ooit verantwoording moeten afleggen en zich af moeten vragen: "Wat heb ik gedaan om de vrijheid van meningsuiting te beschermen? " Heb ik op een zakkerige manier geprobeerd Ayaan zwart te maken, of heb ik haar ondersteund?

Is Hirsi Ali lid van de goede partij?
Die vraag heeft ze zich zeker ook gesteld toen ze een jaar geleden bij de VVD-afdeling Aerdenhout op bezoek was. De leden van deze liberale afdeling zijn over het algemeen in een goed nest geboren en hebben zich nooit zorgen over geld hoeven maken. De vrouwen zijn over het algemeen "Hockeytrutjes", die zeker niet de feministische beweging hebben mee helpen opbouwen. Ik generaliseer nu maar even, voor het gemak. Ayaan werd van harte verwelkomt en een oudere heer vroeg zich af hoe ze in godsnaam lid van de PvdA heeft kunnen zijn in het verleden.

Ayaan antwoordde beheerst en vertelde over vrouwen die voor emancipatie streden en het niet zo gemakkelijk hadden als veel mensen in de zaal. Ik denk dat het woord emancipatie het kernwoord in de hele discussie is. Ayaan is bij de PvdA weggegaan omdat deze partij de buitenlandse werknemers en ethnische minderheden in een hoek blijft drukken en geen emancipatie nastreeft. Als je klakkeloos de Islam blijft ondersteunen en geen kritiek wil leveren op haatzaai imams, dan streef je niet naar emancipatie maar juist naar het ondergeschikt houden van deze groep.

De VVD is één van de weinige partijen in Nederland die de zelfverantwoordelijkheid en het individualisme tot speerpunt heeft gemaakt. In die zin is Ayaan bij deze partij goed terecht gekomen. Als ik zie dat zelfs een vertegenwoordiger van de JOVD Ayaan aanvalt, dan moet ik constateren dat de VVD nog een groot aantal domme zakken onder haar leden heeft. Daar moet ze dan mee leren leven. Ik geniet in ieder geval van deze hele vechtpartij tussen haar en Wiegel en ik steun haar.

3 comments:

AVe said...

Mooi gezegd keesjemaduraatje!

Rudolf said...

Goede analyse!

JWJ said...

Beste Keesje,
De VVD is inderdaad een van de weinige partijen die de zelfverantwoordeljkheid en het individualisme tot speerpunt maken, maar met deze termen moet je heel voorzichtig omgaan. Je kunt in zelfverantwoordelijkheid doorschieten, zoals dit kabinet doet en alle verantwoordelijkheid bij burgers leggen, hetgeen dit kabinet duur te staan komt. De regering blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor het gevoerde beleid dat veel risico's in zich draagt. Ook een ver doorgevoerd individualisme kent zijn gevaren: 'ikke, ikke, ikke en de rest mag stikke'. Verder las ik in jouw profiel dat jij neo-liberaal bent en dat is dus het klassieke economisch liberalisme, dat het liefst op de nachtwakerstaat uitkomt . Keesje, oei, oei, hier wordt volgens mij een stevig rechts gezicht getoond, die ook niet bij Ayaan past, want zij hoort volgens mij in het links-liberale smaldeel binnen de VVD thuis. Als journalist ben jij natuurlijk goed op de hoogte van deze nuanceringen en daarom ben ik benieuwd naar jouw reactie op mijn stellingen.
JWJ